16-12-2020

Lang parkeren opslagplaats.

De hulpvraag omvat een bovenverdieping met meerdere vertrekken die om aandacht vragen. De sportruimte is niet meer toegankelijk en heeft prioriteit, is naar voren gekomen tijdens ons intakegesprek.

Om dit te kunnen bewerkstelligen hebben we eerst in kaart gebracht welke functies de overige kamers hebben of gaan krijgen.
Er zijn 3 logeerkamers voor de kinderen en kleinkinderen die kunnen blijven zoals ze nu al zijn. Daarnaast is er een logeerkamer dat hobbykamer gaat worden, een spelletjeskamer dat een aanvullende functie als strijkkamer gaat krijgen en een kamer dat vele opgeslagen spullen omvat maar een overzichtelijke opslagruimte gaat worden.

Cliënt: 'ik ben gehecht aan laten zoals het is dus de opruimacties en veranderingen moeten een overtuigende meerwaarde hebben'.
Samen kwamen we erachter dat goede uitleg/motivatie van mijn kant bij alle acties, maar zeker ook bij de moeilijkere acties, zoals van de logeerkamer een hobbyruimte maken, inzicht geeft en de stap om door te zetten vergemakkelijkt.

Cliënt was er echt aan toe om met hulp een opgeruimde en overzichtelijke bovenverdieping te realiseren. Een ruimte waarin alle kamers een duidelijke functie hebben en een overzichtelijke indeling. Een verdieping waar zij graag weer voor naar boven gaat om er te kunnen vertoeven, in plaats van te negeren en er alleen nog te komen om er spullen aan toe te voegen. (Noot: de benedenverdieping omvat alle wooncomfort voor het dagelijks leven en gebruik).

Rust, ruimte en overzicht in huis en hoofd.

We hebben keihard gewerkt en wat ben ik trots op cliënt en het doel dat is bereikt!

17-12-2020

Lang parkeren opslagplaats versus opgeruimde overzichtelijke sportruimte.

Mijn vorige post liet de 'voor' foto's zien en deze post laat de 'na' foto's zien. Deze grote opruim- en opschoonactie kent een geweldig resultaat! Wat hebben we keihard gewerkt samen en wat ben ik trots op de zichtbare verandering bij cliënt en dankbaar ook dat ik daar getuige van mocht zijn.

In meerdere sessies van 3 uur zijn er door cliënt vele keuzes gemaakt op het gebied van weggooien/weggeven, hier opbergen of elders opbergen. Hierbij hebben we bewust gewerkt met 'afval'scheiding: textiel, vodden, oud papier, karton, plastic, glas, kringloop, goede doelen, vuilnis en afvalbrengstation.

Deze opruimactie van ongeveer aan 16 jaar lang verzamelde, bewaarde en opgeslagen spullen kent vele emotionele keuzes maken op het gebied van loslaten maar ook confronterende momenten van: waarom heb ik dit alles zo lang bewaard?

Door open te staan voor inzicht in het waarom en hoe om te buigen naar een andere mindset zijn we in beweging gekomen en ging het maken van keuzes steeds makkelijker. Zeker toen er meer overzicht kwam en alle ruimtes een duidelijke functie kregen. En door briefjes met bijvoorbeeld de tekst; mama, naam cliënt, namen kinderen en foto's aan de opbergdozen te bevestigen bleef er voor cliënt ook controle over wat waar is opgeborgen op persoonlijk gebied.

Iedere opruimsessie hebben we doelen gesteld en positief afgesloten. Wanneer het echt even teveel/te moeilijk werd, namen we daar even afstand van en hebben we iets anders aangepakt om daarna terug te keren naar het moeilijke moment. Zo lukte het toch iedere keer om na het afstand nemen en overdenken ervan, de klus te klaren.

Tijdens het hele proces zag ik dat cliënt ook echt ging voelen en zien dat ze goed bezig was. En ook dat het besef dat Rome ook niet in 1 dag is gebouwd, en dat deze klus dus ook niet in 1 dag geklaard kon worden binnenkwam. Accepteren, aanvaarden, loslaten en omarmen waren de processen die hebben gezorgd voor dit fantastische eindresultaat.
Een opgeruimde en overzichtelijke:
🦉 hobbykamer
🦉 spelletjes/strijkkamer
🦉 opslagkamer
🦉 wandkast met de emotionele spullen
🦉 sportruimte